Een oldtimer rijdt van Kotem richting Mechelen ergens eind jaren dertig vlotjes over de brug aan het kanaal. De brug was nog maar enkele jaren eerder gebouwd in 1935.
Een gigantisch ding is het, en veel handiger dan de oude draaibrug enkele honderden meters verder die achter het rode kruis door liep. Nu konden grote kolenschepen er probleemloos onderdoor richting de mijn van Eisden en moest de draaibrug niet om de haverklap geopend worden.
Moderne tijden.
Enkele fietsers lijken te genieten van het uitzicht op die hoogte. Toch een soort nieuwe attractie, zo’n hoog ding. En wellicht had niemand van hen in die tijd een eigen auto. Nog iets té modern en vooral onbetaalbaar.
Wereldoorlog
Dacht één van hen tijdens het maken van de foto aan oorlog? Ik dénk het niet. Maar in september 1939 valt Hitler helaas Polen binnen. Vier maanden later in januari 1940 crasht in Vucht een Duits vliegtuigje met aanvalsplannen aan boord, een boogscheut van waar deze foto werd genomen. In juni 1940 vallen de Duitsers België binnen.
Het is menens.
De brug moest er tijdens WO II aan geloven. Opgeblazen. En ze was ocharme nog zo goed als nieuw. ‘Amper’ over gereden, tenzij door een fietser of landbouwer die met paard en kar naar zijn veld moest aan de andere kant van het kanaal.
Later werd de brug heropgebouwd in de stijl zoals we ze vandaag kennen. Met bloembakken aan de balustrade en brede fietspaden gebruikt door elektrische fietsen en binnenkort ook door elektrische auto’s.
Moderne tijden.
Hallo Marco
Wist je dat in het neergestorte vliegtuig documenten werden gevonden met de plannen (Fal Gelb) voor de invasie in Belgie. De piloot probeerde de documenten nog te verbranden in een kacheltje. Datzelfde kacheltje (stoof) staat nu in het oorlogsmuseum in Leopoldsburg.
mvg Carlo
“Later werd de brug heropgebouwd in de stijl zoals we ze vandaag kennen. Met bloembakken aan de balustrade en brede fietspaden gebruikt door elektrische fietsen en binnenkort ook door elektrische auto’s.”
Er is voor die huidige brug ook nog een houten brug geweest. Waarschijnlijk als “noodbrug” na de oorlog, maar toch gebruikt tot eind jaren 60 of begin jaren 70… Zelf nog over gewandeld en gefietst op weg naar school.
tof ! groeten van de heemkundige kring ‘t oude grimbiaca .